דברים מהרשת

הו, האינטרנט!

אין לי יומולדת היום

בלי ששמנו לב הגבול בין הרשת החברתית ה"וירטואלית" לחיים שלנו מחוץ לה נעלם כמעט כליל. מה שהתחיל עם "מאפיה וורס", ערפדים ופוקים, הפך להיות שיקוף של החיים שלנו, הייצוג הכמעט שלם שלנו בעיני אחרים. תזוזה בעולם הוירטואלי מקרינה מיד על העולם ה"אמיתי" ולהפך. דברים שקרו באופליין ולא מצאו ביטוי אונליין כמו לא קרו, ויש אנשים שאשכרה נעלבים ממך כי הם פרסמו שנולד להם בן/בת/וואט-אבר ואתה לא קראת את זה, לא הגבת, ואפילו לא לייק!



זו הסיבה כנראה שכמה גבות הורמו כשהחלטתי לחגוג היום 4 שנים להיווסדו של הפרופיל שלי. יום ההולדת הוא היום השמח בו אתה זוכה לקידום חינם מאת פייסבוק. אפילו אם במשך כל השנה אף אחד לא ידע שהוא בכלל חבר שלך כי יש לך פוסטים משעממים שאף אחד לא קורא – היום זה היום שלך. כאילו במשך 24 שעות מישהו שם אותך בספוט על גג העירייה ולמטה הקהילה מהלכת עם שלטי "מזל טוב!" "מזל טובבבב!" ועוד כמה לינקים מיוטיוב. איזה אושר! ואני לקחתי את הזכות הזאת ובזבזתי אותה על משהו שהוא בגדר.. הונאה. ובאמת יש להשתמש ב"זכות" הזו, של שינוי היומולדת, במשנה זהירות. פייסבוק מרשה לך לשנות את תאריך יום ההולדת שלך פעמים ספורות בלבד עד שהוא הופך להיות קבוע, ואחרי השינוי אתה נידון לתקופת צינון לכמה ימים לפחות. אני נוהג לשקר בנוגע לגילי לכל אתר ששואל אותי, אבל בפייסבוק – אסור. למה מי אתם בכלל??

מי הם בכלל
פייסבוק היא חברה מסחרית גדולה שמנהלת קהילה עצומה אונליין. בשונה מרשתות חברתיות בעל עניין משותף מובהק (וימאו – וידאו, מיקסקלאוד – מוזיקה), העניין המשותף הפייסבוקי היחיד הוא האדם שמאחורי הפרופיל. וככזה, הנכס החשוב ביותר של הרשת החברתית היא אימות הפרטים והידוק הקשר בין הפרופיל - לאדם. והם מנג'סים. כל מי שניסה לשקר פעם בפייסבוק יודע. אתה נדרש להציג כתובת מייל עדכנית, נשלחים אליך קודים לטלפון, ובמידה שאתה משנה פרטים שפייסבוק מוצאת כחשובים כגון תאריך יום ההולדת שלך, אתה נקנס. בנוסף, עליך להתנהג יפה. נסו פעם לכתוב המלצה על הקיר לאתר הפורנו החביב עליכם ותראו מה יקרה. אנחנו חברים בקהילה וירטואלית מורמונית, ידידי.

זה יגמר בלכי
הבעיה נוצרת כאשר הפרופיל שלך מתחיל לשלוט על החיים אופליין. את "זה יגמר בלכי" כתבתי בשבוע שעבר מתוך חשש וידיעה שזה יהיה עוד צעד לעבר המיתוג שלי כסליז בול לא קטן, על אף שדובר במשחק מילים משעשע ותו לא. אבל זה עוד מילא, כאשר עדן אברג'יל מעלה את התמונות שלה עם הפלסטינאים הכפותים, עולמה באמת מתהפך. יש להיזהר עם מה שמעלים. כולם עושים זאת. בוררים מילים בקפידה, תמיד חיוביים מאוד (מהממממתתת!!), עושים אנ-טאג לתמונות לא מחמיאות ומייצרים פרופיל שמייצג פן צר מאוד ממהות הבנאדם ולמרות זאת, מבחינתינו זה הבנאדם. וכמו בתוכנית ריאליטי, כולם יודעים שמדובר במשהו שקרי לחלוטין, אבל עמוק בפנים מאמינים לו, או לפחות רוצים להאמין. הרי גם ככה אני יותר בקשר עם פרופילים של אנשים מאשר עם האנשים עצמם. פאק, הרי את רוב חברי הפייסבוק שלי לא פגשתי שנים, מבחינתי הם והפרופיל שלהם זה היינו הך.
ובתוך כל זה, איפה הפאן? איפה להגיד מה שבא לך, להגיב ללא רסן, לבדוק את גבולות המערכת? למה כולם פה כ"כ נחמדים!?

אנקדוטה
אחד הדברים שהכי מטרידים אותי בכל הסיפור הזה היא העבודה שאחרי לכתי – זה מה שיישאר. אנשים יסתכלו על גלעד הפייסבוק שלי שנבנה במשך חיים שלמים ויגידו.. איש נחמד היה דורי אדר. נחמד מאוד.
היה ממש נחמד.
ושיר קטן לסיום, איך אפשר לא:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הי

שמי דורי אדר. אני מבלה את רוב שעות העירות שלי מול מסך אז חשבתי לשתף אתכם בכמה מחשבות שיש לי בנוגע לזה. חוץ מלכתוב את הבלוג אני מנהל את אתר הוידיאו Flix.co.il, עושה ביטים ומשחק כדורעף :)
אפשר לכתוב לי לכאן: doriadar@gmail.com
אפשר גם לפייסבק אותי כאן